Редакція матеріалу від: 12.08.2025, 19:02

Учні мають право на:

  • освіту (Стаття 53 Конституції України)
  • доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам (Стаття 53 Конституції України)
  • свободу думки, совісті та релігії (стаття 14 Конвенції про права дитини)
  • свободу вільно висловлювати свої думки , шукати, одержувати і передавати інформацію та ідеї будь-якого роду незалежно від кордонів в усній, письмовій чи друкованій формі, у формі творів мистецтва чи за допомогою інших засобів на вибір дитини (стаття 13 Конвенції про права дитини)
  • мирне публічне зібрання, кожна дитина має право збиратися разом з іншими дітьми, приєднуватися або утворювати асоціацію чи спілку, за умови, що в процесі не будуть порушуватися права інших осіб (стаття 15 Конвенції про права дитини)
  • недоторканність приватного життя, честі та гідності (стаття 16 Конвенції про права дитини)
  • відпочинок, ігри та дозвілля, кожна дитина має право на відпочинок та вільний час, у який вона може грати та вільно брати участь у культурному та художньому житті (стаття 31 Конвенції про права дитини)
  • свободу думки, совісті та релігії;
  • рівні умови доступу до освіти;
  • безоплатне здобуття у державних та комунальних закладах освіти повної загальної середньої освіти на кожному її рівні за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів один раз протягом життя;
  • якісні освітні послуги;
  • здобуття освіти в державних і комунальних закладах освіти незалежно від належності або неналежності до релігійних організацій чи політичних партій (об’єднань);
  • здобуття повної загальної середньої освіти державною мовою в державних, комунальних і корпоративних закладах освіти, що забезпечується шляхом організації викладання всіх навчальних предметів (інтегрованих курсів) державною мовою, крім випадків, визначених законодавстом;
  • навчання впродовж життя та академічну мобільність;
  • індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів освіти і запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання;
  • інші необхідні умови для здобуття освіти, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та із соціально незахищених верств населення;
  • справедливе та об’єктивне оцінювання результатів навчання;
  • відзначення успіхів у своїй діяльності;
  • свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності тощо;
  • безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці;
  • безпечне, здорове та інклюзивне чи спеціальне освітнє середовище;
  • захист від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю, запобігати вживанню на території закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам;
  • захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;
  • захист від будь-яких форм фізичного та психічного насильства під час освітнього процесу;
  • проходження відповідної програми для осіб, які вчинили насильство або жорстоке поводження з дитиною, стали свідком або постраждали від насильства або жорстокого поводження;
  • отримування соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування);
  • неприпустимість словесних образ, лайки та підвищеного тону спілкування з боку інших учнів та педагогів на свою адресу;
  • безкоштовні підручники та посібники, у тому числі й в електронному форматі;
  • користування бібліотекою, навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою інфраструктурою закладу освіти та послугами його структурних підрозділів у порядку, встановленому закладом освіти відповідно до спеціальних законів;
  • доступ до інформаційних ресурсів і комунікацій, що використовуються в освітньому процесі;
  • особисту або через своїх законних представників участь у громадському самоврядуванні та управлінні закладом освіти;
  • забезпечення стипендіями у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
  • трудову діяльність у позанавчальний час;
  • самостійну або через своїх законних представників реєстрацію на державних інформаційних ресурсах та державних веб-платформах дистанційного навчання;
  • початок навчального дня не повинен бути раніше 8:00 години, початок занять у другу зміну – не пізніше 14:00 години (для учнів, які здобувають освіту за вечірньою формою – не пізніше 16:00 години). У закладах освіти, які працюють у дві зміни, навчання учнів 1-4 класів, повинно бути організовано у першу зміну. В умовах воєнного стану у закладах освіти, які працюють у дві зміни, за рішенням керівника закладу освіти та за погодженням із засновником закладу освіти або уповноваженим ним органом (особою) допускається навчання учнів 2–4 класів у другу зміну за умови закінчення останнього навчального заняття не пізніше 18:00 години;
  • такий обсяг домашніх завдань, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували у 3-5 класах – 1 години, у 6-9 класах – 2 години; у 10-11(12) класах – 2 години; учням 1-2 класів не рекомендуються обов’язкові завдання для самопідготовки у позанавчальний час;
  • проведення предметів, що вимагають значного розумового напруження для молодших школярів на 2-3 уроках, а для учнів середнього і старшого віку – на 2, 3, 4 уроках;
  • розподіл навчального навантаження протягом тижня таким чином, щоб найбільший його обсяг припадав на вівторок та середу;
  • на відпочинок, канікули, позашкільну діяльність;
  • здобуття профільної середньої освіти гарантується за академічним або професійним спрямуванням. Здобуття профільної середньої освіти за будь-яким спрямуванням не обмежує право особи на його зміну, а також на здобуття освіти на інших рівнях освіти;
  • на визнання результатів навчання, здобутих шляхом формальної та/або неформальної освіти у суб’єктів освітньої діяльності, розміщених за кордоном (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом), у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

 

КОНВЕНЦІЯ про права дитини

Конституція України

Закон України“Про освіту”

Закон України “Про дошкільну освіту”

Закон України “Про повну загальну середню освіту” та інші підзаконні акти