Відповідно до наказу МОН від 15.05.2023 № 563 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні” при визначенні класу, до якого має бути зарахована дитина, Міністерство освіти і науки України рекомендує зараховувати результати попереднього навчання на підставі інформаційної довідки, яка підтверджує навчання в країні перебування.
Бажано, щоб довідка містила таку інформацію:
- ім’я та прізвище, дата та місце народження учня;
- назва навчального закладу та період навчання учня в ньому;
- клас навчання;
- перелік предметів із зазначенням кількості навчальних годин і тем, які вивчались;
- результати навчання;
- система оцінювання, яку використовують в закладі освіти, із зазначенням найвищого та найнижчого балів;
- дата видачі, печатка та підпис керівника закладу освіти.
Довідку зберігають в особовій справі учня (учениці).
Керуючись абзацом третім частини четвертою статті 14 Закону України «Про повну загальну середню освіту», можна учням, які навчались тільки в закладі освіти країни перебування за очною формою, зараховувати результати навчання з тих предметів, що передбачені і навчальним планом закладу освіти країни перебування, і навчальним планом української школи.
Дітям, які, перебуваючи за кордоном, не вивчали предмети, передбачені українськими освітніми програмами, або в них відсутня інформаційна довідка, яка підтверджує навчання, згідно з частиною п’ятою статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» надається можливість пройти річне оцінювання до початку навчального року. Форму проведення оцінювання обирає заклад освіти.
Річне оцінювання може здійснюватись із використанням технологій дистанційного навчання та засобів зв’язку з дотриманням принципів академічної доброчесності. В окремих випадках можливе проведення річного оцінювання протягом навчального року.
У випадку навчання в закладі освіти країни тимчасового перебування й одночасно в закладі освіти України (за дистанційною, сімейною (домашньою) або екстернатною формами), зокрема в Державному ліцеї “Міжнародна українська школа” або в закладі освіти, який є його партнером, визнання результатів навчання (річне оцінювання) не потрібне. Переведення на наступний рік навчання здійснюється в установленому порядку.
Також відповідно до абзацу третього частини четвертої статті 14 Закону України “Про повну загальну середню освіту”, не потребують окремого визнання закладом освіти результати навчання, отримані дітьми у закладах освіти країн тимчасового перебування, де впроваджувались українські освітні програми. Після повернення в Україну ці діти зараховуються до закладів освіти і переводяться на наступний рік навчання в установленому порядку на підставі результатів оцінювання, проведеного закладом освіти країни тимчасового перебування, за умови надання інформаційної довідки про підтвердження навчання.
Для перезарахування результатів навчання, здобутих учнями в школах за кордоном, МОН затвердило шкалу співвіднесення систем оцінювання різних країн та української 12–бальної системи (наказ МОН від 13.06.2024 № 836). Таблиці зі співвіднесенням моделей оцінювання різних країн розміщено за покликанням.
Керуючись абзацом третім частини четвертої статті 14 Закону України “Про повну загальну середню освіту”, рекомендуємо учням, які вимушені були змінити місце проживання і здобували освіту в школах за кордоном, зараховувати результати навчання в закладі освіти за місцем перебування з тих предметів, що передбачені і навчальним планом закладу освіти країни перебування, і навчальним планом української школи.
Звертаємо увагу, що тривалість навчального року в країнах тимчасового перебування українських дітей часто не збігається з тривалістю навчального року в закладах освіти України.
З огляду на зазначене, для учнів, які одночасно навчаються в школі країни перебування і в закладі освіти України, річне оцінювання може бути проведено перед початком наступного навчального року з урахуванням результатів навчання в закладі освіти країни перебування.
Рекомендовано річне оцінювання з української мови, української літератури, історії України та географії проводити відповідно до модифікованих програм, рекомендації щодо використання яких затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 16 травня 2024 року № 701.
Річне оцінювання з предметів, передбачених тільки українськими освітніми програмами, може проводитись із використанням технологій дистанційного навчання і засобів зв’язку.
Під час зарахування результатів навчання, отриманих учнями під час навчання за кордоном, рекомендуємо послуговуватися співвіднесенням шкали відповідної країни та української 12-бальної системи. Таблиці зі співвіднесенням моделей оцінювання в різних країнах розміщено за покликанням:
Загальна таблиця – https://docs.google.com/spreadsheets/d/lD6ZS2f_х-YjkhXwfyjIpmfGRlyeG8m23kEKjArQCRao/edit?usp=sharing
Таблиця за окремими країнами, – https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WzIPn_uLIFxy921ubZutX242dl_btTr7bP2au_3dGsY/edit?usp=sharing
• Якщо, наприклад, учень чи учениця отримав(-ла) оцінку “добре” (distinction, 15 балів, 76%) з математики в Бельгії, то відповідно до таблиці переводимо цей результат в українську оцінку “8” з математики або алгебри/геометрії.
Україна |
Бельгія |
||
Рівень |
Оцінка (Шкала) |
Оцінка/Шкала |
|
Початковий |
1 |
Не склав/ла (Fail) |
0 – 1.9 / 0 – 9 % |
2 |
2 – 5.9 / 10 – 29 % |
||
3 |
6 – 9.9 / 30 – 49 % |
||
Середній |
4 |
Достатньо (Passable) |
10 – 10.9 / 50 – 54 % |
5 |
11 – 11.9 / 55 – 59 % |
||
6 |
Задовільно (Satisfaction) |
12 – 13.9 / 60 – 69 % |
|
Достатній |
7 |
Добре (Distinction) |
14 – 14.9 / 70 – 74 % |
8 |
15 – 15.9 / 75 – 79 % |
||
9 |
Дуже добре (Grande distinction) |
16 – 16.9 / 80 – 84 % |
|
Високий |
10 |
17 – 17.9 / 85 – 89 % |
|
11 |
Відмінно (La plus grande distinction) |
18 – 18.9 / 90 – 94 % |
|
12 |
19 – 20 / 95 – 100 % |
• Якщо моделі оцінювання відрізняються, рекомендуємо виставляти оцінку на користь учня. Наприклад, якщо учень чи учениця отримали в Естонії оцінку “5” (дуже добре), що відповідає українському високому рівню, радимо виставляти найвищу оцінку в категорії – “12”.
• У випадку, якщо в таблиці відсутні дані щодо моделі оцінювання країни, яка атестувала учня чи ученицю, радимо скористатися загальними принципами переведення оцінок, ураховуючи описовий результат:
Описовий результат |
Рівень за українською моделлю |
Оцінка за українською моделлю |
Unsatisfactory / poor / very poor / threshold / failed performance / low / very low / weak |
початковий |
1 – 3 |
Saticfactory / fair / fairly good |
середній |
4 – 6 |
Good/basic |
достатній |
7 – 9 |
Excellent / advanced / very good / outstanding |
високий |
10 – 12 |