Штатний розпис — це документ, що встановлює структуру, штати і посадові оклади працівників. Штатний розпис містить назви посад, чисельність персоналу й оклади за кожною посадою (лист Міністерства соціальної політики України від 27.06.2007 № 162/06/187-07 “Щодо штатного розпису”).
Штатні нормативи закладів дошкільної освіти затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 № 1055 “Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів”.
Як формуються штатні нормативи закладів дошкільної освіти
Штатні нормативи закладів дошкільної освіти формуються враховуючи:
- тип закладу;
- кількість груп;
- наповнюваність груп;
- режим роботи закладу;
- площі приміщень закладу (пункт 1 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів).
У закладах дошкільної освіти чи окремих групах може встановлюватися гнучкий режим роботи, який передбачає організацію роботи груп різної тривалості, зокрема цілодобового перебування дітей, а також роботу чергових груп у вихідні, неробочі та святкові дні як при шестиденному, так і при п’ятиденному робочому тижні (пункт 2 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів).
Керівникам закладів дошкільної освіти надається право у разі виробничої необхідності змінювати штати або вводити посади (крім керівних), не передбачені штатними нормативами для цього закладу, в межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період. Заміна посад працівників може здійснюватися лише в межах однієї категорії персоналу (педагогічний, господарсько-обслуговуючий). Це визначено пунктом 2 наказу.
Керівники закладів дошкільної освіти мають привести штатні розписи у відповідність до цього наказу. А в разі виробничої необхідності за кошти спеціального фонду заклади дошкільної освіти можуть вводити додаткові посади, що визначено пунктом 3 наказу.
Штатні нормативи працівників дошкільних відділень навчально-виховних комплексів “дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад”, “загальноосвітній навчальний заклад — дошкільний навчальний заклад” розраховуються відповідно до цих штатних нормативів (пункт 16 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів).
Типові штатні нормативи закладів дошкільної освіти
Найменування посад |
Кількість штатних одиниць (максимальна) залежно від кількості груп |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|
Директор (завідувач) |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Вихователь-методист |
—— |
—— |
—— |
0,5 |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
Сестра медична старша |
0,5 |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
2 |
2 |
Завідувач господарства |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
—— |
—— |
—— |
Заступник завідувача господарства |
1 |
1 |
1 |
|||||||||||
Діловод |
—— |
—— |
—— |
—— |
—— |
—— |
0,25 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Шеф-кухар* |
—— |
—— |
—— |
—— |
—— |
—— |
—— |
—— |
—— |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Кухар* |
1 |
1,5 |
1,5 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
Підсобний робітник* |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
1 |
1 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Комірник* |
—— |
—— |
—— |
—— |
0,25 |
0,25 |
0,25 |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Кастелянка |
—— |
0,25 |
0,5 |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Машиніст із прання та ремонту спецодягу (білизни) |
0,25 |
0,5 |
0,75 |
1 |
1 |
1,5 |
1,5 |
1,75 |
1,75 |
2 |
2 |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
Машиніст із прання та ремонту спецодягу (білизни) в закладах, які мають групи з цілодобовим перебуванням |
0,25 |
0,75 |
1 |
1,25 |
1,25 |
1,75 |
1,75 |
2 |
2 |
2,5 |
2,5 |
3 |
3 |
3 |
* Якщо режим роботи закладу дошкільної освіти менше 4-х годин (без організації харчування), посади працівників шеф-кухаря, кухаря, підсобного робітника, комірника не вводяться. Кількість інших штатних одиниць у закладах дошкільної освіти з короткотривалим перебуванням дітей визначається відповідно до тижневого навантаження кожного працівника.
Найменування посад |
Кількість штатних одиниць (максимальна) з розрахунку на одну групу залежно від режиму роботи |
||||||||
4 години |
9 годин |
10,5 годин |
12 годин |
24 години |
|||||
5-денний робочий тиждень |
6-денний робочий тиждень |
5-денний робочий тиждень |
6-денний робочий тиждень |
5-денний робочий тиждень |
6-денний робочий тиждень |
5-денний робочий тиждень |
6-денний робочий тиждень |
||
Вихователі* |
0,67 |
1,55 |
1,87 |
1,8 |
2,2 |
2,06 |
2,5 |
2,4 |
2,9 |
Помічник вихователя для дітей віком до 3-х років |
0,5 |
1,13 |
1,35 |
1,3 |
1,6 |
1,5 |
1,8 |
1,5 |
1,8 |
Помічник вихователя для дітей віком від 3-х років |
0,5 |
1 |
1 |
1,15 |
1,25 |
1,25 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
* У штатні одиниці вихователів враховано час для передачі зміни вихователями (20 хвилин кожного дня).
Посади, що передбачаються у штатних розписах закладів дошкільної освіти, зокрема різних типів
Посади, що передбачаються у штатних розписах закладів дошкільної освіти, визначаються пунктом 5 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів. Це:
- музичний керівник — з розрахунку 0,25 штатної одиниці на одну групу у дитячих садках і на кожну групу дітей від одного року і старше у яслах-садках;
- інструктор з фізкультури, керівник гуртка — з розрахунку 0,125 штатної одиниці на одну групу;
- практичний психолог із розрахунку:
Місто |
Село (селище) |
||
чисельність груп |
максимальний норматив чисельності |
чисельність груп |
максимальний норматив чисельності |
до 7 |
0,5 |
до 4 |
0,5 |
7 і більше |
0,75 |
4 і більше |
0,75 |
9 і більше |
1,0 |
6 і більше |
1,0 |
- практичний психолог закладу дошкільної освіти компенсуючого типу та комбінованого типу, у яких є 2 і більше груп компенсуючого типу, закладів дошкільної освіти (дитячих будинків) інтернатного типу, закладів дошкільної освіти (центрів розвитку дитини), вводиться з розрахунку не більше однієї штатної одиниці на заклад освіти за кошти загального фонду відповідного бюджету (для державних і комунальних закладів дошкільної освіти);
- бухгалтер (головний бухгалтер), якщо бухгалтерський облік ведеться не централізовано, тобто заклад має власну бухгалтерію (пункт 7 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів);
- соціальний педагог закладу (дитячого будинку) інтернатного типу та центру розвитку дитини — вводиться з розрахунку не більше 1 штатної одиниці на заклад освіти за кошти загального фонду відповідного бюджету (для державних і комунальних закладів дошкільної освіти);
- сестра медична з дієтичного харчування дітей:
– за умови режиму роботи груп 9 і більше годин з розрахунку 0,25 штатної одиниці за наявності 2-4 груп;
– 0,5 штатної одиниці за наявності 5-9 груп;
– 1 штатна одиниця за наявності 10 і більше груп;
- прибиральник службових приміщень:
– із розрахунку 0,5 штатної одиниці на кожні 200 кв.м.;
– 0,5 штатної одиниці — при площі службових приміщень менше ніж 200 кв.м.;
- сестра медична — вводиться додатково 0,5 штатної одиниці посади на заклад у яслах-садках, які мають чотири і більше груп для дітей до 3-х років;
- робітники з комплексного обслуговування й ремонту будівель:
– кількість визначається відповідно до Міжгалузевих норм чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 № 105;
– вводиться з розрахунку 1 штатна одиниця на зміну з урахуванням кількості робітників, передбачених цим пунктом у закладах дошкільної освіти, що мають санітарно-очисні споруди.
Перелік посад господарсько-обслуговуючого персоналу залежно від типу опалення в закладі дошкільної освіти
Відповідно до пункту 9 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів), посади машиністів (кочегарів) котельні, операторів котельні газової, опалювачів — вводяться, якщо опалення приміщень не передано в систему житлово-комунального господарства на опалювальний сезон.
Посади робітників з обслуговування й ремонту будинків, передбачені цим пунктом, вводяться на опалювальний сезон.
Із загальної кількості машиністів (кочегарів) котельні, операторів котельні та робітників з обслуговування й ремонту будинків, передбачених цим пунктом, вводиться 1 штатна одиниця на рік, у закладах дошкільної освіти з кількістю груп від 1 до 4 — 0,5 штатної одиниці.
За наявності центрального опалення вводяться:
- машиніст (кочегар) котельні — 2 штатні одиниці на зміну в кожній — у котельнях, що опалюються твердими видами палива з поверхнею нагріву котлів понад 75 кв.м;
- оператор котельні:
– 1 штатна одиниця на зміну — в котельнях із газовим опаленням;
– 2 штатні одиниці на зміну — в котельнях без автоматики безпеки.
За наявності пічного опалення:
- опалювач — 0,5 штатної одиниці на кожні 5 печей, але не менше ніж 0,5 штатної одиниці на заклад дошкільної освіти.
За наявності централізованого теплопостачання (ТЕЦ):
- робітник з комплексного обслуговування й ремонту будівель — додатково вводиться штатна одиниця у закладах дошкільної освіти, що мають тепловий пункт або елеватор, а за наявності бойлерів та насосів — 1 штатна одиниця на зміну.
Це визначено пунктом 9 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів.
Інші посади господарсько-обслуговуючого персоналу
- Машиніст із прання та ремонту спецодягу та білизни — посада вводиться у тих випадках, коли відсутня можливість користування послугами комунальних пралень (пункт 10 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів);
- водій — вводиться посада з розрахунку 1 штатна одиниця на заклад за наявності у закладах дошкільної освіти автотранспортних засобів (автобусів) (пункт 11 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів);
- конюх або возій — посада вводиться з розрахунку 1 штатна одиниця на заклад за наявності гужового транспорту (пункт 11 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів);
- слюсар-електромонтер — вводиться 0,5 штатної одиниці посади — за наявності холодильних установок, електроплит та інших електронагрівальних приладів у закладах дошкільної освіти, що мають 4 і більше груп (пункт 12 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів);
- двірник — посада вводиться відповідно до встановлених законодавством норм площі, що прибирається;
- садівник — посада може додатково вводитися у закладах дошкільної освіти, які мають фруктовий сад чи земельну ділянку з декоративними насадженнями площею не менше 1,5 га. У такому разі посада двірника не вводиться (пункт 13 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів);
- сторож — посада вводиться у закладах дошкільної освіти, де немає можливості передати охорону приміщення на пульт позавідомчої охорони, та їх кількість визначається відповідно до Міжгалузевих норм чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 № 105 (пункт 14 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів).
У закладах дошкільної освіти, які мають криті стаціонарні басейни, вводяться посади:
- інструктор з фізичної культури — вводиться з розрахунку 0,25 штатної одиниці на кожні 2 групи, з якими проводяться заняття з навчання плаванню;
- сестра медична, робітник з комплексного обслуговування і ремонту приміщень, прибиральник службових приміщень, зайнятий прибиранням басейнів, оператор хлораторної установки (за наявності хлораторної установки) — залежно від кількості груп, з якими проводяться заняття з навчання плавання, від 4 до 8 по 0,5 штатної одиниці, а за наявності 9 і більше груп вводиться по 1 штатній одиниці (пункт 15 розділу 1 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів).
Заклади дошкільної освіти (групи) з цілодобовим перебуванням
Додаткові посади у закладах дошкільної освіти (групах) визначаються розділом 2 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів.
У таких закладах дошкільної освіти штат вихователів вводиться з розрахунку їх роботи впродовж 14 годин на день (пункт 1 розділу 2 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів).
У яслах-садках, які мають 4 і більше груп для дітей до 3-х років, за наявності ізолятора вводиться додатково штатна одиниця помічника вихователя відповідно до штатних нормативів цих посад (пункт 2 розділу 2 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів).
У закладах дошкільної освіти (групах) з цілодобовим перебуванням дітей при шестиденному робочому тижні помічники вихователів з режимом роботи з 19-ї години вечора до 7-ї години ранку довантажуються в даному місяці до встановленої тижневої норми годин іншою відповідною роботою (пункт 3 розділу 2 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів).
Дитячі садки з цілодобовим перебуванням
Відповідно до пункту 4 розділу 2 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів:
- помічник вихователя — вводиться:
- при шестиденному робочому тижні з режимом роботи з 19-ї години вечора до 7-ї години ранку — 2 штатні одиниці на кожні 2 групи;
- при п’ятиденному робочому тижні — 1,3 штатної одиниці на кожні 2 групи;
- у дитячих садках, які мають одну групу з цілодобовим перебуванням дітей або кілька таких груп, розміщених по одній групі в різних приміщеннях, або які мають ізольовані входи знадвору, — відповідно, 2 штатні одиниці помічника вихователя на одну групу або 1,3 штатної одиниці на одну групу;
- у дитячих садках, які мають непарну кількість груп із цілодобовим перебуванням дітей, в одній із груп посада помічника вихователя з режимом роботи з 19-ї години вечора до 7-ї години ранку вводиться за нормативами, передбаченими для дитячих садків, що мають одну таку групу.
- кухар:
- вводиться додатково 0,14 штатної одиниці посади в одногрупових дитячих садках з 12-годинним і цілодобовим перебуванням дітей при шестиденному робочому тижні;
- вводиться додатково по 0,5 штатної одиниці у дитячих садках з 12-годинним і цілодобовим перебуванням дітей за наявності 2-х і більше груп.
- підсобний робітник:
- вводиться додатково 0,5 штатної одиниці посади за наявності 6-ти і більше груп.
Ясла-садки з цілодобовим перебуванням
Відповідно до пункту 5 розділу 2 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів:
- помічник вихователя:
- вводиться з режимом роботи з 19-ї години вечора до 7-ї години ранку — 2 штатні одиниці на кожні 2 дошкільні групи при шестиденному робочому тижні у закладах з цілодобовим перебуванням, при п’ятиденному робочому тижні — 1,3 штатної одиниці на кожні 2 дошкільні групи;
- у яслах-садках, що мають одну групу для дітей до 3-х років, з режимом роботи з 19-ї години вечора до 7-ї години ранку вводиться при шестиденному робочому тижні — в кількості 1,6 штатної одиниці, при п’ятиденному робочому тижні — 1,3 штатної одиниці;
- у яслах-садках з цілодобовим перебуванням, що мають кілька дошкільних груп з цілодобовим перебуванням дітей, але розміщених по одній групі в різних будинках, або які мають ізольовані входи з вулиці, а також в одній із груп ясел-садків, які мають непарну кількість дошкільних груп з цілодобовим перебуванням, з режимом роботи з 19-ї години вечора до 7-ї години ранку, вводиться відповідно 2 штатні одиниці або 1,3 штатної одиниці на одну групу;
- у яслах-садках, що мають одну групу для дітей до 3-х років і одну групу для дітей дошкільного віку з цілодобовим перебуванням, для обслуговування обох груп у вечірній і нічний час, для груп з 12-годинним перебуванням, додатково вводяться 2 штатні одиниці посади помічника вихователя. Штатні одиниці посад помічника вихователя з режимом роботи з 19-ї години вечора до 7-ї години ранку у цих випадках не вводяться;
- підсобний робітник:
у яслах-садках з 12-годинним і цілодобовим перебуванням дітей вводиться додатково:
- 0,5 штатної одиниці посади за наявності 4-8 груп;
- 1 штатна одиниця посади за наявності 9 і більше груп.
Спеціальні та комбіновані заклади дошкільної освіти
Додаткові посади у спеціальних та комбінованих закладах дошкільної освіти визначаються розділом 3 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів:
- помічник вихователя (додаткова посада) з режимом роботи з 19-ї години вечора до 7-ї години ранку на кожну групу з цілодобовим перебуванням дітей – 2 штатні одиниці при шестиденному робочому тижні і 1,3 штатної одиниці при п’ятиденному робочому тижні — вводиться для дітей з порушеннями зору, опорно-рухового апарату, пізнавальної діяльності, затримкою психічного розвитку;
- помічник вихователя (штатна одиниця) з режимом роботи з 19-ї години вечора до 7-ї години ранку за нормами, передбаченими для закладів дошкільної освіти (ясел-садків), що мають дошкільні групи з цілодобовим перебуванням дітей, розміщені по одній групі в різних приміщеннях, — вводиться для дітей з порушеннями слуху у закладах дошкільної освіти з цілодобовим перебуванням;
- учитель-логопед — по 1 штатній одиниці вводиться для дітей з порушеннями мови на кожну таку групу;
- учитель-логопед — 1 штатна одиниця для дітей з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, пізнавальної діяльності, із затримкою психічного розвитку, у яких виявлено мовленнєві порушення, вводиться на кожні 10 дітей з тяжкими порушеннями мовлення (ринолалія, заїкуватість, загальне недорозвинення, алалія, афазія, дизартрія) або на кожні 12 дітей з фонетико-фонематичним недорозвиненням, дислалією;
- вчитель-дефектолог — 1 штатна одиниця посади для дітей з порушеннями слуху, зору, пізнавальної діяльності, із затримкою психічного розвитку вводиться на кожну таку групу;
- сестра медична лікувального кабінету — вводиться для дітей з порушеннями зору за наявності лікувального кабінету 0,125 штатної одиниці на одну групу, але не більше 1 штатної одиниці на заклад;
- сестра медична з масажу та сестра медична з лікувальної фізкультури — вводиться для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату по 0,125 штатної одиниці на одну групу, але не більше ніж по одній штатній одиниці на заклад;
- технік з експлуатації та ремонту устаткування — вводиться 0,5 штатної одиниці на кожні три групи для дітей з порушеннями слуху, зору, якщо в закладі є відповідна слухова чи офтальмологічна апаратура;
- лікар (лікар-педіатр або вузький спеціаліст залежно від типу закладу) та медсестра з фізіотерапії — вводиться додатково у закладах дошкільної освіти для проведення лікувально-оздоровчої роботи по 0,125 штатної одиниці на одну групу, але не більше ніж по одній штатній одиниці на заклад;
- асистент вихователя закладу дошкільної освіти — вводиться в інклюзивних групах з розрахунку одна штатна одиниця на одну групу.
Санаторні та комбіновані заклади дошкільної освіти
Додаткові посади в санаторних та комбінованих закладах дошкільної освіти визначаються розділом 4 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів:
- кількість посад помічників вихователів з режимом роботи з 19-ї години вечора до 7-ї години ранку збільшується на 0,14 штатної одиниці на кожну штатну одиницю цих посад для дітей з латентною туберкульозною інфекцією та після виліковування від туберкульозу, які мають групу (групи) дітей до 3-х років;
- посада вихователя-методиста — 0,5 штатної одиниці за наявності 4-7 груп у яслах-садках і 0,5 штатної одиниці за наявності 4-5 груп у дитячих садках, 1 штатна одиниця за наявності 8 груп у яслах-садках і 1 штатна одиниця за наявності 6 груп у дитячих садках вводиться додатково у санаторних та спеціальних закладах;
- машиніст із прання та ремонту спецодягу на заклад — вводиться 1 штатна одиниця посади для дітей з латентною туберкульозною інфекцією та після виліковування від туберкульозу незалежно від того, чи є можливості користуватися послугами пралень;
- посада лікар (лікар-педіатр або вузький спеціаліст залежно від типу закладу) та медсестра з фізіотерапії — вводиться додатково по 0,125 штатної одиниці на одну групу, але не більше ніж по одній штатній одиниці на заклад для проведення лікувально-оздоровчої роботи.
Матеріал підготовлено у рамках проєкту «Про.Спільноти: безпечне та сприятливе середовище для навчання дітей», який реалізує Центр інноваційної освіти «Про.Світ» за підтримки ULEAD з Європою та у співпраці зі Службою освітнього омбудсмена.