Відповідно до Закону України “Про повну загальну середню освіту” (далі – Закон), керівник закладу середньої освіти:

  • розподіляє учнів між класами (групами);
  • приймає рішення про створення групи (груп) подовженого дня (за письмовими зверненнями батьків учнів), у тому числі інклюзивної та/або спеціальної, фінансування якої (яких) здійснюється за кошти засновника та за інші кошти, не заборонені законодавством (частина 8, 9 статті 12 Закону).

Хто встановлює порядок поділу на групи

Порядок поділу класів на групи під час вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) у державних, комунальних закладах освіти встановлюється центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки (частина 6 статті 12 Закону).

Наразі чинним є Порядок поділу класів на групи під час вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) у державних, комунальних закладах загальної середньої освіти, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 “Про затвердження Порядку поділу класів на групи під час вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) у державних, комунальних закладах загальної середньої освіти” (додаток наказу) (далі – Порядок).

Порядок поділу класів на групи та інші умови організації освітнього процесу в державних, комунальних закладах спеціалізованої освіти визначаються положеннями про них, затвердженими в установленому порядку (частина 6 статті 12 Закону).

Порядок утворення та організації діяльності груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти визначається центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки (частина 9 статті 12 Закону).

Особливості застосування Порядку поділу класу на групи

Міністерство освіти і науки України щорічно, перед початком нового навчального року, оприлюднює інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти, у яких повідомляє про порядок та зазначає особливості поділу на групи під час вивчення окремих навчальних предметів з урахуванням проведення реформи з впровадження Нової української школи.

Мінімальна кількість учнів класів, що підлягають поділу на групи, при вивченні окремих предметів

Для забезпечення належної якості вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) клас державного, комунального закладу освіти може ділитися не більш як на три групи з кількістю учнів не менше 8 осіб (частина 6 статті 12 Закону).

Також для вивчення навчальних предметів, курсів, інтегрованих курсів, у тому числі вибіркових, можуть формуватися та функціонувати міжкласні групи, що включатимуть учнів різних класів одного або різних років навчання (частина 7 статті 12 Закону).

Кількість учнів класів, що підлягають поділу на групи, при вивченні окремих предметів

Дія цього Порядку поширюється на державні, комунальні заклади загальної середньої освіти, що забезпечують здобуття загальної середньої освіти за очною (денною, вечірньою) формою.

Поділ класів на групи під час вивчення навчальних предметів зазначених у цьому Порядку, здійснюється за наявності у закладі загальної середньої освіти відповідних умов для такого поділу та в межах затвердженого фонду заробітної плати.

Поділ класів на групи здійснюється за умови, що гранично допустиме навчальне навантаження на здобувачів освіти не перевищуватиме загальну кількість годин, передбачених навчальними планами для таких класів та груп з урахуванням поділу.

Наповнюваність груп та поділ їх на підгрупи у міжшкільних ресурсних центрах (міжшкільних навчально-виробничих комбінатах) встановлюється в межах затвердженого фонду заробітної плати.

З метою забезпечення належної якості вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів), для посилення індивідуальної роботи із здобувачами освіти засновник відповідного закладу освіти може приймати рішення про додатковий поділ класів на групи, а також про поділ класів на групи під час вивчення навчальних предметів, які не зазначені у цьому Порядку. Такий поділ класів на групи здійснюється за рахунок коштів засновника.

 

Навчальні предмети (інтегровані курси), під час вивчення яких класи підлягають поділу на групи

При кількості здобувачів освіти у класі

1. Під час вивчення української мови, що вивчається як навчальний предмет, інтегрованого курсу української мови та літератури, інтегрованого мовно-літературного курсу (українська мова, українська та зарубіжні літератури):

у закладах освіти (окрім закладів (класів) з навчанням мовами корінних народів, національних меншин);

більше 27

у закладах освіти (класах) з навчанням мовами корінних народів, національних меншин у:

міській місцевості

більше 22

сільській місцевості

більше 15

2. Під час вивчення іноземних мов, які не є мовами навчання в закладі, а вивчаються як предмет

більше 27

3. Під час вивчення мов корінних народів, національних меншин, а також інтегрованих мовно-літературних курсів, складником яких є мови корінних народів, національних меншин

дві групи з кількістю не менше 8 осіб у кожній

4. Під час вивчення різних іноземних мов в одному класі

дві групи з кількістю не менше 8 осіб у кожній або створення міжкласних груп

5. Під час поглибленого вивчення іноземної мови з першого класу у 1-12 класах

групи з кількістю не менше 8 осіб у кожній (не більше 3 груп)

6. Під час проведення семінарських, лабораторних і практичних занять з профільних навчальних предметів у спеціалізованих закладах загальної середньої освіти наукового спрямування

більше 27

7. Під час поглибленого вивчення окремих навчальних предметів у спеціалізованих закладах загальної середньої освіти наукового спрямування

групи з кількістю не менше 8 осіб у кожній (не більше 3 груп)

8. Під час проведення навчальних занять з фізичної культури у 10-12 класах (окремо для хлопців і дівчат)

більше 27, але не менше 8 осіб у групі

9. Під час проведення навчальних занять з предмета «Захист України». В умовах воєнного стану в Україні діляться також класи з дистанційною формою навчання (дистанційні класи)

дві групи з кількістю не менше 8 осіб у кожній

10. Під час проведення навчальних занять з інформатики, робототехніки, інтегрованого курсу «STEM»

дві групи з кількістю не менше 8 осіб у кожній

11. Під час проведення навчальних занять з технологій, трудового навчання:

у закладах освіти (крім спеціальних закладів загальної середньої освіти):

у 5-9 класах:

міська місцевість

більше 27

сільська місцевість

більше 25

у 10-12 класах

більше 27

у 4-12 (13) класах спеціальних закладів загальної середньої освіти (спеціальних школах (школах-інтернатах), навчально-реабілітаційних центрах)

більше 7

12. Під час проведення занять з лікувальної фізкультури у спеціальних закладах загальної середньої освіти (спеціальних школах, навчально-реабілітаційних центрах)

групи з кількістю 4-6 осіб у кожній або індивідуально (згідно з медичними показаннями)

13. Під час вивчення профільних навчальних предметів (інтегрованих курсів) у ліцеях згідно з вимогами відповідного Державного стандарту профільної середньої освіти (з 2027 р.)

більше 16

 

Матеріал підготовлено у рамках проєкту «Про.Спільноти: безпечне та сприятливе середовище для навчання дітей», який реалізує Центр інноваційної освіти «Про.Світ» за підтримки ULEAD з Європою та у співпраці зі Службою освітнього омбудсмена.